En tur til Paris og tid for mor-datter bonding

Mangler en-til-en gang med sin eldste datter, behandlet Maria Lally henne til en bonding tur til Paris ...

Som de fleste mødre av to (eller flere) vil vite, er det bare vanskelig å komme alene med den førstefødte. Sophia, nå fem, hadde meg helt til hun like før hennes tredje bursdag da hennes lille søster Rosie, nå to, kom sammen og tok bort en stor del av min tid, energi og oppmerksomhet.

Søvnløse netter til side, en av de vanskeligste delene av Rosies første år var hvor mye jeg savnet alene med Sophia.

Siden da har Sophia blitt en uavhengig, selvforsynt liten jente som elsker skolen og har mange venner. Mens Rosie, som er en typisk krevende toåring, fortsatt krever mye oppmerksomhet.

Jeg visste at Sophia ville elske de barnevennlige restaurantene og severdighetene

Tidligere i sommer, da Sophia brøt opp i ferien, bestemte jeg meg for å ta henne bort en stund, bare to av oss. Jeg hadde nylig vært i Paris for arbeid og mens byferier og femåringer ikke virker som en åpenbar blanding, visste jeg Sophia ville elske de barnevennlige restaurantene, severdighetene (hun elsket å høre om Eiffeltårnet etter min tur) og viktigst, bare å være med meg. To-timers togtur appellerte også.

Jeg fant et nydelig lite hotell kalt L'Hotel Tourisme Avenue (anbefalt av en skole mamma), som var mindre enn en 10-minutters spasertur fra Eiffeltårnet og omgitt av vakre, små fortauskafeer, kaffebarer og blomsterboder.

Den store dagen ankom, og til tross for den femte starten, var Sophia opphisset fra det øyeblikket hun våknet opp. Uten Rosie der for å holde et konstant øye, forsvant min stressfulle mamma persona og Sophia, elsket min utelukkede oppmerksomhet, var mer innhold og frisk artet enn jeg noen gang hadde kjent henne.

Hun elsket Eurostar-turen og vi tucked i croissanter og varm sjokolade, spilte 'eye spy' og les våre magasiner mens vi spedte mot Paris.

Sophia prøvde sin nyutdannede fransk på førerhuset

Da vi ankom, tok vi en drosjetur til hotellet, og Sophia prøvde sin nyutdannede fransk på førerhuset (turen var en flott sjanse til å lære sine grunnleggende franske setninger, som hun plukket opp raskt). Vi sjekket inn på hotellet, freshened opp og deretter treffe byen. Første stopp var Eiffeltårnet, som hun elsket.

Vi tok deretter en to minutters spasertur ned til elven Seine og kjøpte billetter til et elv cruise (rundt 15 euro). Det timelange cruise langs elva ga en nå-trøtt Sophia en sjanse til å hvile på bena, pluss vi fikk se flere severdigheter vi ville ha slått med om vi hadde gått, inkludert Notre Dame katedral, Louvre og Paris vakre broer.

Neste morgen plukket vi opp varm smerte au sjokolade fra et bakeri i nærheten av hotellet

Etter cruise fant vi en liten kafé med utsikt over elven og tucked i en sen lunsj med pannekaker toppet med smeltet sjokolade og banan, da dro vi tilbake til hotellet, via Eiffeltårnet hvor Sophia reiste en ponni (20 minutter koster 2 euro). Middag den kvelden var i en av de nydelige fortauskafeer nær hotellet, og neste morgen plukket vi opp varm smerte au sjokolade fra et bakeri i nærheten av hotellet og tok en siste tur rundt Paris vakre stier.

Da vi sprang tilbake til London senere den dagen, kunne jeg ikke vente med å se Rosie, men jeg gjorde også et løfte med meg selv for å ta Sophia bort hvert år for en herlig, ensom tid (og Rosie også når hun er eldre) og la den stressende mamma persona bak.

Trenger å vite

• Hvor vi bodde: Tourisme Hotel Avenue, 66 Avenue de La Motte-Picquet, 75015 Paris, [email protected] Fra 84 euro per natt.
  • Hvordan vi kom dit: Eurostar driver en London St Pancras International til Paris service med returbilletter fra £ 72. Barnprisene starter fra kr 49, - retur og barn under 4 år gammel reisefri (ikke tildelt et sete). Besøk eurostar.com eller ring 03448 224 777.

Topp 3 by-break-with-kids tips:

• Plan! Pre-kids, min mann Dan og jeg elsket vandre rundt byer uten en plan og snubler over nydelige parker eller restauranter. Men med små trenger du en plan (selv en løs) fordi a) de kan ikke gå for miles og miles og b) de blir kjedelig lett.
  • Lager opp på vann. Ikke gjør feilen jeg laget og ende opp i sentrum av Paris på en solrik dag med en tørst 5-årig. Jeg måtte tilbringe 6 euro på en liten flaske med vann bare fordi jeg ikke trodde å kjøpe en stor flaske for 1 euro i supermarkedet rett overfor hotellet vårt.
  • Skriv inn navnet og adressen til hotellet ditt og hold den i vesken din. Hvis du går seg vill (eller glem adressen) kan du sende den til en drosjesjåfør.